Práce s rozpočtem v Agendě

Obecně marketingový rozpočet eviduje veškeré aktivity a výdaje související s marketingovou činností firmy, pobočky, regionu, divize nebo oddělení. Částka, z níž může správce rozpočtu v každém roce čerpat, odpovídá určitému procentu z plánovaného obratu pro daný rok a stanovuje a přiděluje ji marketingový ředitel dané firmy.

Marketingový rozpočet není možné v daném roce přečerpat! V případě, že dojde k přečerpání, je tato částka odečtena z následujícího roku.

Přidělený marketingový rozpočet si může firma rozdělit do částí. Některé si může firma, pobočka, region, divize nebo oddělení spravovat samo a část je alokována do hodin práce lidí v marketingovém oddělení DEK a.s., kteří jsou zadavateli/schvalovateli plně k dispozici.

Každý správce rozpočtu = schvalovatel má stanovený v marketingu svůj hodinový roční rozpočet, ve kterém si plánuje práce a projekty na celý rok. Zadává je prostřednictvím zakázek. Marketing po dokončení zakázky fakturuje, a to se promítá k 10. v měsíci do rozpočtu správce rozpočtu – více v kapitole Jak fakturujeme? Rozpracované zakázky se v průběhu roku v rozpočtu zobrazují každý měsíc v průběžné fakturaci.

Account manager případně koordinátor zakázky z marketingu se zadavatelem/schvalovatelem prochází v nastavených intervalech na jeho žádost vyčerpané, rezervované a zbývající hodiny v marketingovém rozpočtu a aktivní zakázky.

Rozpočty si správce rozpočtu = schvalovatel hlídá v Agendě vpravo nahoře: Dotazy/Marketingový rozpočet.

Marketingový rozpočet tvoří 3–4 fondy

1. Reklamní předměty

  • patří sem reklamní předměty (běžné i sezónní) objednané pouze přes Interní objednávky z Agendy: Interní objednávky/Zboží k objednání/Reklamní předměty - MKT na CS nebo Reklamní předměty/...

  • návod, jak objednat, najdete případně zde

2. Marketingové hodiny

  • roční počet alokovaných hodin pro práci v marketingu najdete v marketingovém rozpočtu

  • fakturovaný bude předpokládaný a schválený počet hodin se schvalovatelem hodinovou sazbou – viz kapitola Jak fakturujeme?

3. Volné finance

  • spadá sem vybavení prodejny marketingovými předměty přes Interní objednávky z Agendy: Interní objednávky/Zboží k objednání/Vybavení prodejny MKT na CS/...

  • náklady za akce pro zákazníky, pobočková inzerce, venkovní reklama, inzerce v tisku, navigační systémy aj.

  • subdodávky = externí faktury za výroby, tiskárny, realizační firmy apod. ze zakázek marketingového oddělení

4. a) Věrnostní program Stavebnin DEK (Štědrá dovolená/Štědrá sezóna)

4. b) Věrnostní program ARGOS ELEKTRO (plus jaro/podzim)

4. c) Divizní akce (zobrazuje se pouze divizím)

  • padají sem náklady za produkty za věrnost z věrnostním programu a náklady za odměny z ostatních divizních akcích. Tento fond nemá žádný plán a jeho bilance na konci roku musí být nulová. Čili vzniklé náklady musí být vyfakturovány příslušnému dodavateli (faktura/dobropis) nebo do marže PM.

Je možné překročit fond Reklamní předměty, pokud si ho navýšíte z fondu Volné finance. Mezi ostatními fondy není možné převádět a nelze je překročit!
Finance v rozpočtu nelze meziročně převádět!

A. Návod k použití v Agendě

Agenda/Dotazy/Marketingový rozpočet

Řediteli pobočky/divize se zobrazí okno, ve kterém budou zobrazeny pouze náklady a samotný rozpočet pro jednotlivé fondy. Všechny důležité informace jsou zobrazeny v jednom okně:

V posledním řádku dole v tabulce se vždy zobrazují hodnoty celkem za všechny přidělené fondy.

Sloupce:

  • Název fondu – seznam přidělených fondů

  • Typ zaúčtování – informace, na jaký účet bude zaúčtováno

  • Popis – podrobnější informace

  • Plán – hodnota přidělená do fondu zákazníkovi k čerpání

  • Rezervace – zobrazuje se v případě zadané interní objednávky na jednotlivé zboží (např. reklamní předměty, vybavení prodejny apod.); interní obj., které jsou ve stavu nový, schváleno

  • Čerpáno – částka se zobrazí ve chvíli, kdy je vytvořena a zúčtována bezpoložková faktura nebo interní fakturace (mění se k 10. v měsíci)

  • Čerp. % – procentuální vyjádření poměru mezi plánem a čerpáno

  • Poznámka – ke každému fondu lze přiřadit poznámku, která se bude zobrazovat všem příslušným zákazníkům (v prvním řádku u fondu)

Pod každým fondem jsou zobrazeny jednotlivé účty, kterým přísluší typy zaúčtování a ze kterých pobočky čerpají. Pokud se chcete podívat do detailu účtu, nastavte se na příslušný řádek a přes modře podtržený nadpis Typ zaúčtování, se můžete propadnout na jednotlivé doklady příslušící k typu zaúčtování.

B. Jak zaúčtovat fakturu do rozpočtu?

1. krok: předně si zkontrolujte, že máte na faktuře správně hlavičku dokladu a svoje fakturační údaje. Často je špatně uvedeno DIČ a dodavatelské firmy zaměňují firmy Stavebniny DEK a.s. s DEK a.s., na to pozor!

  • správné znění adresy pro příslušné firmy:

  • Stavebniny DEK a.s., Tiskařská 257/10, 108 00 Praha 10, IČ: 03748600, DIČ: CZ699000797

  • DEK a.s., Tiskařská 257/10, 108 00 Praha 10, IČ: 27636801, DIČ: CZ699000797

  • ARGOS ELEKTRO, a.s., Tiskařská 257/10, 108 00 Praha 10, IČ: 25387952, DIČ: CZ699000797

  • Stavebniny DEK s.r.o., Kamenná ul. 6, 010 01 Žilina, IČO: 43 821 103, DIČ: 2022484849, IČ DPH: SK2022484849

2. krok: pokud jsou za vás náležitosti v pořádku, dodavatel zašle fakturu e-mailem na naši účtárnu (maily níže) dle firmy ve formátu .PDF (jiné formáty (např.: .xls, .doc, .jpg nejsou akceptovány – faktura systémem neprojde a ztratí se); vy se nechte dát do kopie mailu

  • 1 mail na mailovou adresu níže = 1 PDF faktura v příloze (není vhodné posílat v 1 souboru PDF více faktur na stránkách za sebou, v účtárně mohou přehlédnout)

PŘÍJEMCE MAILU:

PŘEDMĚT MAILU:

  • do předmětu mailu dodavatel uvede číslo pobočky nebo střediska (v případě firem holdingu; např. P100, S070 aj.)

  • do předmětu mailu dodavatel uvede číslo marketingové zakázky nebo střediska (v případě DEK a.s. MKT-011111, S030 aj.)

TĚLO MAILU:

  • do těla mailu by bylo vhodné, aby dodavatel napsal:

  • za jakou marketingovou aktivitu je faktura, pokud není uvedeno podrobněji přímo na ní

Typy zaúčtování faktur v marketingovém rozpočtu:

51 REPRE ZÁK

Akce pro zákazníky a obchodní jednání (ned.)

akce pobočky pro zákazníky (občerstvení, motokáry, oběd, večeře, vstupenky, dárky aj.)

51 REPRE M

Reprezentace – marketing (ned.)

akce pro zaměstnance pobočky: občerstvení na poradě, kulturní program, výlet aj.

51 UBYT A PR M

Ubytování a pronájem prostor – marketing (daňové)

ubytování a pronájem prostor na poradu, seminář, školení aj.;

pronájem nábytku a techniky

51 REKLAMA

Reklama (daňové)

reklamní prvky výroba a nájem - billboardy, plachty, navigace;

média - TV, rádio, inzerce, web; hostesky aj.

51 REPRE POB

Reprezentace týkající se pobočky (ned.)

kontroluje provozní odd. je stanovený limit na osobu (večírek pobočky pro zaměstnance apod.)

54 DARY

finanční dar sportovnímu klubu, spolku aj. (min hodnota 2 000 Kč)

C. Regionální marketingový rozpočet

Rozlišení nákladů regionu od nákladů domovské pobočky

  • marketingové náklady regionálních akcí či jiných aktivit vždy padnou do rozpočtu domovské pobočky ŘR

  • pro regionální marketingové náklady existuje projekt MARKETING RR

  • účtujete-li doklad na pokladně, vyberete tento typ zaúčtování

  • posíláte-li fakturu do účtárny na faktury2@stavebninydek.cz připíšete do mailu požadavek na přiřazení k tomuto projektu a do předmětu napíšete číslo regionu

  • v přehledu marketingového rozpočtu pak uvidíte jasně oddělené náklady regionu od nákladů pobočky

D. Jednotlivé divizní části fondu Volné finance

1. MKT PODPORA PRODUKTŮ (PROJEKT (P): PODPORA PRODUKTŮ)

  • tiskoviny, školení RF, soutěže OZ, výstavy a další podpora produktů

  • rozdělení dle hrubé marže

  • je možné navýšit příspěvkem od dodavatele dle schválení ředitele marketingu


2. DIVIZNÍ AKCE S ÚČASTÍ ZAMĚSTNANCŮ POBOČEK – PRAVIDLA

  • maximální délka akce je stanovena na 3 noci, přičemž mezi pracovními dny je možná pouze 1 noc (tj. akce na 3 noci začíná ve čtvrtek odpoledne)

  • maximální hodnota celkových nákladů je stanovena na 4 300 Kč vč. DPH/osoba a noc (12 900 Kč vč. DPH na pobyt celkem)

  • v případě, že je akce hrazena dodavatelem v plné výši a nejde fakturačně přes nás, neplatí pravidlo maximální hodnoty celkových nákladů

  • případný příspěvek od dodavatele schvaluje marketingový ředitel příslušné společnosti, případné schválené navýšení umožňuje navýšení počtu osob na dané akci, nesmí být porušeno pravidlo maximální hodnoty nákladů na osobu a pobyt

  • pravidlo maximální hodnoty celkových nákladů může být překročeno pouze v případě, kdy si účastník sám doplatí rozdíl mezi konečnou sumou a maximální hodnotou celkových nákladů

    Příklad: Celková hodnota bude 15 000 Kč vč. DPH, účastník doplatí sám 2 100 Kč.

  • jakmile zaměstnanec pobočky v daném roce absolvoval divizní akci v maximální délce (3 noci a 1,5 dne mimo práci), musí v případě účasti na další divizní akci čerpat dovolenou

  • formát divizních akcí schvaluje marketingový ředitel

  • součástí faktury bude příloha s termínem akce, stručným popisem a jmenným seznamem účastníků, v případě, že akci organizuje externí agentura, je marketingový ředitel účasten jednání

  • pravidla se týkají všech akcí, kterých se účastní zaměstnanci poboček

  • za danou akci a dodržování stanovených pravidel ručí ředitel divize

  • pravidla vznikla pouze z důvodu zajištění rovných podmínek mezi všemi konanými akcemi


3. PORADY, ŠKOLENÍ A EXKURZE (PROJEKT (P): PORADY A ŠKOLENÍ)

  • rozdělení dle počtu OZ

  • cenové limity dle pravidel marketingu

  • je možné navýšit příspěvkem od dodavatele – schvaluje obchodní ředitel

  • schválené navýšení umožňuje navýšit počet osob na dané akci

  • nesmí být porušeno pravidlo maximální hodnoty nákladů na osobu a pobyt


4. VEČEŘE S DODAVATELI A OSTATNÍ REPREZENTACE (PROJEKT (P): REPRE DODAVATELÉ)

  • rozdělení dle počtu produktových manažerů a ředitelů divizí

  • ŘD: 60 000 Kč/rok

  • PM: 2 400 Kč/měsíc

  • není možné navýšit příspěvkem od dodavatele


5. REKLAMNÍ PŘEDMĚTY

  • rozdělení dle hrubé marže

  • není možné navýšit příspěvkem od dodavatele

E. Navýšení rozpočtu – příklady:

1. Dodavatel chce podpořit akci, kterou pořádá pobočka/divize

  • pobočka/divize vystaví dodavateli fakturu s položkou S10652 (Tržby za marketing a reklamu – marketing); částka následně automaticky navýší váš marketingový rozpočet

  • Pozor! Na kartě zákazníka (v tomto případě dodavatele) musí být zvolena vaše pobočka/středisko!

    obchodní pravidlo, kterým se Agenda řídí = pobočce náleží veškeré tržby přiřazeného zákazníka

    pokud fakturu vystavíte na "cizího" zákazníka, připíše se marketingový příspěvek jiné pobočce, případně obchodnímu oddělení (středisko 025).

2. Dodavatel podpoří pobočkovou/divizní akci formou slevy na materiál

POBOČKA:

  • Pobočka vystaví vnitroholdingovou fakturu sama sobě (položka H03202), po vybrání skupiny výrobků padne náklad do marže produktového manažera, je důležité, aby pobočka byla na tom domluvená předem

  • v interní fakturaci by pak bylo ideální uvést doklad, ke kterému se sleva vázala (faktura, NO), případně lze do přílohy zkopírovat mail se souhlasem produktového manažera

  • 10. den následujícího měsíce se pobočce navýší rozpočet

DIVIZE:

  • divize vystaví vnitroholdingovou fakturu sama sobě (položka H03202, např. středisko č. 111 středisku č. 111)

  • díky zadání skupiny výrobků se o zadanou částku sníží marže příslušného produktového manažera, na druhé straně se navýší marketingový rozpočet divize

  • předpokládá se, že ředitel divize nebo asistentka, která fakturu vystavuje, je s produktovým manažerem domluvená

  • do poznámky dokladu napište číslo faktury nebo dobropisu od dodavatele, na kterém byla sleva přiznána

  • to vše se projeví v rozpočtech k 10. dni následujícího měsíce

3. Pobočce přispívá do MKT rozpočtu divize

Např. pobočka vyhraje příspěvek do MKT rozpočtu v soutěži pořádané divizí

  • pobočka vystaví vnitroholdingovou fakturu (položka H03201) Stavebniny DEK / středisko č.xxx / na částku xxx Kč

  • 10. den následujícího měsíce se pobočce navýší rozpočet

  • položka H03201 (Přesun marketingových nákladů mezi středisky) spadá do Volných financí

4. Pobočka přefakturovává náklad jiné pobočce

Např. pobočka organizuje akci pro více poboček

  • pobočka, která ponese náklady celé akce, vystaví vnitroholdingové faktury (H03201) s poměrnými částkami ostatním pobočkám, které se akce zúčastnily

  • 10. den následujícího měsíce se pobočce navýší rozpočet

  • položka H03201 (Přesun marketingových nákladů mezi středisky) spadá do Volných financí

F. Odepsání z rozpočtu – příklady:

1. Dárek pro zákazníka – zboží ze sortimentu prodejny

  • zboží odepište ze skladu s důvodem odepsání 50 REKL PREDM, z marketingového rozpočtu se odečte nákupní cena zboží

  • pokud jde o dar divize (nikoli pobočky), je třeba v doplňkovém údaji při odpisu ze skladu správně zadat středisko (např. 021 – hydroizolace).

  • pozn. výnosové položky se objeví ve fondu Volné finance jako záporná položka

Poslední změna: Lebedová Martina, 11. 9. 2025 v 12:38:57